Corona-pandemien har ændret mange ting, og du vil ofte opleve at skulle klare lidt flere praktiske ting inden afrejse, end normalt.
Inden afrejse sender vi således informationer ud til dig om indrejseregler på din destination. Der vil evt. skulle udfyldes en online formular. Det er altså noget, du skal gøre på en computer/tablet/smartphone. Alle lande har forskellige systemer, så vi sender derfor en vejledning til netop din rejse om, hvordan du skal udfylde indrejsepapirer og hvilke krav, du skal opfylde. Det er vigtigt, at du læser informationerne grundigt igennem, og du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.
Der kan også være krav om at få taget en test inden afrejse eller i ankomstlufthavnen. Det vil typisk være en PCR-test, der foretages som en podning i halsen. Den skal du booke tid til på www.coronaprover.dk Skriver vi, at en antigen-test også anerkendes, så kan du vælge at få taget en kvik-test – altså den test, der foretages med en podning i næsen. Evt. udgift til test og indrejseformular afholdes af dig selv.
I mange tilfælde vil du også skulle bruge dit coronapas, der viser en unik QR-kode. Du kan bruge coronapas-appen til at vise til coronapas, men vi anbefaler, at du også printer passet ud fra www.sundhed.dk for en sikkerheds skyld. Sørg for at printe både coronapas samt bevis for vaccinationer.
Ikke-vaccinerede er velkommen på vores rejser, men man skal selv sørge for at indfri relaterede krav.
Det er stadig vigtigt at sikre sig, at du er dækket godt ind både før og under rejsen. Vi anbefaler, at man undersøger ens dækninger på både afbestillingsforsikring og rejseforsikring i forbindelse med corona (fx. positiv test, karantæne både før og under rejsen, hjemrejse mv.).
Vi anbefaler, at du har en afbestillingsforsikring, der dækker dig, hvis du bliver syg eller kommer til skade inden afrejsen samt en rejseforsikring, der dækker dig på rejsen.
Vi kan anbefale Gouda, hvis afbestillingsforsikring dækker dig i tilfælde af akutopstået sygdom (herunder COVID-19), der opstår inden afrejsen.
Her kan du tegne en rejse- og afbestillingsforsikring fra Gouda, tlf. 88 20 88 20.
Vi anbefaler, at du – sammen med din rejse – køber en afbestillingsforsikring, evt hos eget forsikringsselskab. Vi kan anbefale Goudas afbestillingsforsikring – den dækker nemlig i tilfælde af, at du testes positiv og ikke kan rejse.
Sørg altid for at tjekke hos dit forsikringsselskab, hvordan du er dækket i tilfælde af en positiv COVID-19 test inden afrejse, da selskaberne dækker forskelligt.
Fra den 15. oktober 2021 valgte Udenrigsministeriet at normalisere rejsevejledningerne. Dvs. at det nu igen er sikkerhedsrisikoen for den rejsende på rejsemålet, som bestemmer farven og ikke de aktuelle smittetal.
Hvis det land, du skal rejse til bliver orange eller rødt op til rejsen og stadig er det få dage før afrejse, så aflyser vi grupperejsen og alle gæster får indbetalte penge retur.
Med venlig hilsen,
Lise og Christian Mols
Mols Rejser
Opdateret 6/4-2022